marketing, értékesítés, tanácsadás,

 
Ön most itt van: Hírek A kkv-k kétharmada nem folytat marketing tevékenységet

A kkv-k kétharmada nem folytat marketing tevékenységet

E-mail Nyomtatás PDF

A mikro-, kis- és közepes vállalkozások mindössze egyharmada, 32,8%-a folytat tudatos marketing tevékenységet, éves szinten átlagosan a forgalmuk 4%-át fordítva rá.

Az eredmények elemzéséből világosan kitűnik, hogy azok a mikro-, kis és középvállalkozások, amelyek marketingeznek, nagyobb éves forgalomra számíthatnak, mint azok, amelyek nem - ezek a legfontosabb megállapításai annak a felmérésnek a kis- és közepes vállalkozások marketing tevékenységéről, mely 2009-ben készült.

A mikro-, kis- és közepes vállalkozások mindössze egyharmada (32,8%) folytat tudatos marketing tevékenységet. Ez az adat azért is megdöbbentő, mert rámutat, hogy a mikro-, kis és középvállalkozások még mindig nincsenek tudatában a marketing jelentőségének. Holott, az eredmények elemzéséből világosan kitűnik, hogy azok a mikro-, kis és középvállalkozások, amelyek marketingeznek, nagyobb éves forgalomra számíthatnak, mint azok, amelyek nem alkalmaznak marketinget.

A mikro-, kis- és közepes vállalkozások éves szinten átlagosan a forgalmuk 4%-át fordítják marketingre. Ez jelentősen elmarad a szakirodalmak és szakemberek által javasolt 5-10%-os szinttől. Ezt az értéket mindössze a vizsgált mikro-, kis- és közepes cégek 19%-a fordítja a marketingre. Ugyancsak 19% azoknak a cégeknek a száma, amelyek egyáltalán nem költenek marketingre.

A mikro-, kis és középvállalkozások legkedveltebb reklámeszközei az internet, amit a válaszadók fele (54%), a nyomtatott média, amit egyharmaduk (35%), és a szórólap, amit 26%-uk használ. Érdekes összefüggést mutat a reklámeszközök számának alkalmazása a marketing aktivitás tekintetében. A marketing tudatos cégek döntően négy, vagy annál több reklámeszközt alkalmaznak, szemben azokkal a cégekkel, amelyek nem marketingeznek, utóbbiak átlagosan egy-két reklámeszközt használnak.

A mikro-, kis és középvállalkozások által használt reklámeszközök 10-es toplistája:

Reklámeszköz

1. Internet

2. Nyomtatott sajtó

3. Szórólap

4. Direct mail

5. Akciók

6. Hírlevél

7. Ajánlások gyűjtése

8. Kültéri plakát

9. Hűség program

10. Rádió reklám

Markáns az eltérés a marketing mix elemei között is. A tudatos marketinget nem folytató cégek a legnépszerűbb reklámeszközökön felül, mint az internet, a nyomtatott sajtó és a szórólap, jellemzően nem alkalmaznak más reklámeszközöket.

A marketing tevékenység irányítása vagy végzése döntően (82,5%) a cégvezető feladatkörébe tartozik.

A mikro-, kis- és közepes cégek mindössze 7%-a alkalmaz külön marketing menedzsert a marketing feladatokra, 57%-nál egy fő foglalkozik marketinggel, de nagyrészük nem főállásban. A mikro-, kis és középvállalkozások marketingeseinek harmada (33%) gyakorlati tapasztalatokra, negyede (25%) önképzésre hagyatkozik, 22%-uk pedig mindenféle tapasztalat és képzettség nélkül végzi a cég marketing feladatait. A vizsgált cégek kétharmada (65%) semmilyen módon nem képzi a marketingesét.

A mikro-, kis és középvállalkozások alig 7%-a veszi igénybe külső marketing tanácsadó segítségét.

 

Forrás: Ipsos Zrt. www.sondaipsos.hu